Olej svatého pomazání

Olej svatého pomazání

Doba čtení: 6 minut
  • Ale zasvěcení, které jste vy od něho přijali, zůstává ve vás, takže nepotřebujete, aby vás někdo učil; jeho zasvěcení vás učí všemu, a je pravé a není to žádná lež; jak vás vyučil, tak zůstávejte v něm. (1J 2,27)

Prosím, vyhledejte si dnes ráno Ex 30,22-38. Olej pomazání svátého představuje dokonalost a vůni Pána našeho Ježíše Krista a také mluví o Duchu svatém. Když je někdo plný Ducha svatého, je také pln Ježíše Krista. On byl počat z Ducha svatého, žil celý svůj život v Duchu svatém, a když vstoupil na nebesa, vylil na svou církev, své tělo, dar Ducha svatého. Duchem naplněný věřící vydává ze sebe milosti Ježíše Krista. Viz devatero ovoce Ducha svatého v Ga 5,22-23.

Bylo několik součástek tohoto oleje pomazání. Myrha. To je nejcennější ze všech koření, používána hlavně při balzamování mrtvol, je velmi vzácná a nachází se jenom v Arábii. Pomazání Duchem svatým je nejvzácnějším vykupitelským darem Ježíše Krista, a je to výsledek naší smrti s ním. Pavel jej našel v Arábii (Ga 1,17). To bylo místo, kde počal pravit „Jsem ukřižován spolu s Kristem.“

Druhou složkou oleje pomazání je skořice. Je to usušená vnitřní kůra kvetoucího keře a užívá se jí mnohými způsoby. Zdá se, že má představovat radost. Dřeva skořicového keře se užívá k výrobě různých domácích potřeb, které si vždycky zachovávají příjemnou vůni. Rozdrcené skořicové oříšky dávají olej, který hoří a vydává příjemnou vůni.

Tohoto koření užívá se při vaření, aby dodalo chuti věcem jinak nechutným a také v lékařství pro povzbuzení tepla při nachlazení. Pomazání, které jsme od něho přijali, činí a dodává obyčejným věcem života vůni radosti. Jednotvárnost každodenního povolání zmizí. Obyčejný keř bude hořet plamenem pro přítomnost Boží. Když přijde čas tlačení oleje a oheň zkoušky, přinese to pomazání milost a vděčnost, namísto starosti bude pokoj a radost.

Puškvorec je vonná vnitřní duše druhu rákosu, které se užívá pro vnější upotřebení. Kasie, koření vyrobené z kůry stromu, užívalo se jako vnitřního lékařství. U těch, kteří přijali to pomazání, bude vnitřní neporušenost, která se ukáže i zevnější ušlechtilostí.

Všechny ty ostatní složky byly smíšeny v olivovém oleji. Tento olej se vyrábí jenom drcením a tlačením. Letnice byly výsledkem Golgaty, utrpení Pána Ježíše připravilo příchod Ducha svatého. Je nutno udeřit do skály, aby z ní tekla voda.

Povšimněme si některých věd při tomto svatém oleji pomazání. Tělo člověka nebude jím mazáno a to proto, že tělo je prokleto (Ř 8,3).

Svatý Duch nikdy nevládne nad přírodou, ani jediné ovoce Ducha svatého nevyrostlo na vyprahlé půdě přírody. Vzpomeňte na slova apoštola: „Vy nejste z těla, ale z Ducha, jestliže Duch Boží ve vás přebývá.“ Tohoto oleje bylo používáno výlučně pro věci posvěcené a oddělené. Byl znamením posvěcení a oddělení Bohu. Nikdo nemůže mít Ducha svatého, jen ti, kteří byli znovuzrozeni. Je to falešné evangelium, které slibuje pomazání Ducha svatého bez znovuzrození. A dopouští se neodpustitelného hříchu, slibuje-li kdo Ducha svatého bez pokání a víry v Ježíše Krista (J 3,16 a 14,17). Olej svatého pomazání nesměl být používán k pomazání obličeje jako kosmetickým prostředkem. Jsme na velmi nebezpečné půdě, hledáme-li Ducha svatého pro povznesení sebe samých. Musíme stále zkoumat své srdce v skrytosti před Boží tváří. Modleme se, aby nám Bůh dal prostné oko (Mt 6,22).

Olej svatého pomazání nesmí být padělán nebo napodoben. Pavel píše mladému Timoteovi a varuje ho, aby si dal pozor před falešnými duchy. Vzpomeňte na napomenutí Janovo (1J 4,1). Ve Starém zákoně falešní duchové prorokovali ve jménu proroka. V Novém zákoně falešní proroci ve jménu Ducha svatého. Odtud miliony těch, kteří byli oklamáni spiritismem, adventismem, křesťanskou vědou a mnohými jinými falešnými naukami, ale dovolte mi připomenout padělky méně nápadné a odvážné: intelektualismus, výmluvnost a osobní přitažlivost. Mnozí lidé zkoušejí učinit Ducha svatého svým vlastním lékárníkem. Pouze Duch svatý může usvědčit ze hříchu, pouze Duch svatý může osvítit zatemnělou duši a přivést ji k pokání a k víře Ježíše Krista.

Paní Booth-Clibborn, nejstarší dcera W. Bootha, zakladatele Armády spásy, mi vypravovala zkušenost z doby svého vystoupení jako mladá žena v Paříži. Pokoušela se mluvit k velice neklidnému a hlučnému posluchačstvu, které jí nechtělo poslouchat.

Skoro hodinu křičeli a zpívali sprosté písničky. V okamžiku, kdy obecenstvo se trochu ztišilo, podařilo se jí promluvit jedinou větu pro věc Boží a příštího dne k ní přišly drahé duše, aby hledaly cestu ke spasení. Jediná věta, pronesená v Duchu svatém, a lidské duše přišly ke spasení. Ó, nezapomeňme, že Duch svatý stojí sám zvlášť ve své důstojnosti.

Není žádná náhražka za Ducha svatého.

Povšimněme si nyní, které osoby a které věci bývaly tím olejem pomazány. Nejprve malomocný byl tím pomazán (Lv 14). Dříve než byl malomocný pomazán, musil být očištěn krví. Krev Kristova je božským základem působení Ducha svatého (Ef 1,13). Duch svatý přichází jenom na ty, kteří přijali Ježíše Krista jako Spasitele. Pravé ucho, palec u pravé ruky a u pravé nohy, ty bývaly natřeny drahou krví. Jaký krásný obraz o postačitelnosti a dokonalosti oběti Krista. – Celé mé tělo je spaseno krví Kristovou. A potom celé tělo posvěceno Duchem svatým, pravé ucho k slyšení hlasu Ducha svatého, palec pravé ruky k práci v moci Ducha svatého a palec u pravé nohy, aby chodil po cestách Ducha svatosti. Za druhé byl pomazán kněz (Ex 29,7–21 a Lv 8,8–30). Potřebujeme Ducha svatého ke sloužení v svatém stánku. Naše služba ve stánku svatosti nikdy nebude účinná bez pomoci Ducha svatého (Ř 8,26). Dovoluji si tvrdit, že jediná modlitba, na kterou Bůh odpoví, je modlitba v Duchu svatém. To je ta velká potřeba nynější doby (Ju 20). Jako svaté kněžstvo potřebujeme Ducha svatého ke službám modlitby a jako královské kněžstvo ke svědectví na venek.

Ani Ježíš Kristus by se neodvážil chodit bez pomazání Ducha svatého (Iz 61,1; Sk 10,38) a přece domýšliví křesťanští pracovníci (učitelé v nedělních školách, zpěváci, sólisté, kolportéři, posluchači) se odvažují chodit bez něj. Ó, jaký nedostatek moci! Tak bezmocní jako vyhaslá sopka. Tak neužiteční jako parní stroj bez páry! Co mne dnes bolí, je, že křesťanská církev je ignorována. Svět kolem ní prochází lhostejně! Nebylo by to tak, kdyby byla plná Ducha svatého. Zástupy v Jeruzalémě si nemohly nepovšimnout toho, co se dálo v den letnic v Jeruzalémě. Je to žalostné, že dnes neplatíme jako duchovní síla. Nezapomínejte, že výsledkem plnosti Ducha svatého v církvi je pronásledování ze strany světa. Zaslíbení Boží je: Jeden bude honit jich tisíc, ale nemůžeme zapřít, že dnes jich tisíc honí jednoho člověka.

Za třetí pomazán byl stánek (Ex 40,9–16). Pán Ježíš byl ten nejčistší stánek, ve kterém kdy Bůh přebýval (J1,14). Zde je pokračování vtělení a vrchol korunující slávou vykoupení. Bůh přebývající v těle svého lidu. Požehnej i nám Bůh dnes bohatě a veď nás k poznání Ducha svatého v jeho svatém jménu. Amen.

Přidat komentář