Proč se zabývat stvořením?
Proč se zabývat stvořením? Není lepší ignorovat otázky, ve kterých se křesťané neshodnou, a věnovat se evangelizaci?
Hlásat lidem evangelium je jistě úkolem celé církve i každého jednotlivce z Božího lidu. Přinášet Boží dobrou zprávu neobráceným přátelům a sousedům je prioritou každého zdravého sboru. Nicméně mě zaujala vaše myšlenka, že abychom se mohli věnovat evangelizaci, musíme ignorovat otázky, ve kterých se křesťané neshodnou, včetně takových témat, jako je stvoření.
Bezpochyby existuje mnoho otázek, v nichž mají křesťané odlišné názory a důrazy – někdy se jedná o významné rozdíly v přesvědčení. Tyto rozdíly neznamenají, že se navzájem nenávidíme, ale mohou omezovat povahu, rozsah a míru naší spolupráce.
Například je těžké založit církev s lidmi, jejichž představy o tom, co je církev a jak je utvářena, se liší od vašich, ale přesto můžete evangelizovat společně s lidmi, kteří mají stejné principiální přesvědčení ohledně evangelia jako vy, i přes jiné rozdíly (které však nezanedbáváme). Mnozí křesťané jsou plní šťastných rozporů nebo jsou lepší, než nám to v našem zmatku a pomýlení může připadat – doufejme, že to platí i o nás samotných!
Ale stojí otázka stvoření za to, aby se o ni vedly spory? Co je v sázce při správném chápání stvoření? Předpokládejme, že někdo řekne: „Nestarejte se o to, jak k tomu došlo, prostě přijměte, že to Bůh nějak udělal!“ Záleží na tom, „jak“ k tomu došlo? Jsou lidé, kterým kážete, stvořeními stvořenými k Božímu obrazu, nebo vyvinutými opicemi? Potřebují hříšníci evangelium proto, že Adam zhřešil a oni zhřešili a padli s Adamem při jeho prvním přestoupení? Je smrt mechanismem stvoření nebo důsledkem hříchu? Jaké evangelium kážete? Budete lidem říkat (i když jinými slovy), že lidstvo má dvě společné hlavy, prvního a posledního Adama, a že stejně jako v Adamovi všichni umírají, tak v Kristu jsme oživeni? Jakou naději evangelia nabízíte? Budete hlásat, že nebe a země budou obnoveny tím, kdo je stvořil, a že společenství s Bohem, které lidstvo požívalo v Edenu, bude více než obnoveno skrze Krista, který přijde znovu, aby přivedl svůj lid k sobě?
Mohl bych pokračovat, ale doufám, že chápete, že to, čemu věříme o stvoření (abychom uvedli jeden příklad), není pro naši evangelizaci vůbec irelevantní, ale má na ni významný vliv. Nevěřící, s nimiž mluvíme, často vidí zásadní neslučitelnost mezi stvořením a evolucí a nesrovnalosti, které vznikají, když zakládáme své evangelizování na vratkých základech. Naše přesvědčení o stvoření ovlivní evangelium, které hlásáme, a to jak v jeho podstatě, tak v jeho nuancích.
To neznamená, že kdokoli, kdo se v těchto otázkách od nás v jakékoli míře liší, není křesťanem, ale významné rozdíly v názorech jistě omezí nebo zkomplikují míru spolupráce. V některých případech to může mít menší význam – například v křesťanském společenství ve škole nebo na univerzitě –, ale větší význam to má například v případě členství v církvi a církevních aktivitách.
Musíme dávat pozor, abychom své evangelizační priority a cíle nebrzdili a nemařili přílišnou doktrinální úzkoprsostí a přesvědčením. To, čemu věříme v jiných oblastech, ať už jsou samy o sobě méně nebo více důležité, však bude ovlivňovat zprávu, kterou šíříme, i způsob, jakým to děláme. Není třeba vést válku kvůli každému rozdílu v názorech, ale ani nelze ignorovat důležitost brát vážně celé Boží zjevení.
Duch lásky ke všem pravým věřícím není totéž jako souhlasit s nimi, a hluboká duchovní láska může existovat vedle silných a významných názorových rozdílů. Šiřte evangelium Ježíše Krista, ale nezapomínejte na to, že celá Bible tvoří jeden celek a že musíme být co nejjasnější ve všem, v čem jen můžeme.

Přidat komentář