Zamyšlení z Božího slova

Krátká zamyšlení z Božího slova na každý den. V roce 2025 jsou tato zamyšlení z Žalmu 119. Tato zamyšlení můžete dostávat v podobě zpráv prostřednictvím Telegramu, když se přihlásíte k odběru kanálu „Zamyšlení z Božího slova“.
V letošním roce touto formou krátkých zamyšlení postupně projdeme Žalm 119 a podíváme se na to, jak žalmista uctívá Boha a velebí jeho Slovo. Žalm 119 má celkem 176 veršů, proto se u každého verše zastavíme dvakrát a u vybraných veršů třikrát. Kéž jsou vám tato krátká zamyšlení k užitku a k požehnání.

28. října

Celým srdcem volám, odpověz mi, Hospodine, chci tvá nařízení zachovávat. (Ž 119,145)

„Celé srdce“, jak důležítá a požehnaná skutečnost. Bůh zaslíbil, že dá nové srdce každému, kdo se spolehne na dokonané dílo Pána Ježíše Krista. To už nebude srdce ani rozpolcené ani nijak zatvrzelé. Bude srdce, které chce cele poslouchat Pánovo slovo a jednat podle něj. Není to chvíli tak a chvíli onak – prostě jednou sem a podruhé tam – ne! Toto srdce není rozdělné, ale zůstává celým už na věky. Díky Bohu za takovou milost – nyní je tady srdce, které cele miluje Pána a chce jednat podle jeho slova. Kéž by Bůh rozhojnil své milosrdenství a dal takto nerozpolcené srdce mnohým, naplnil je vděčností a jejich srdce chválou.

27. října

Spravedlnost tvých svědectví je věčná, dej mi rozum a budu žít. (Ž 119,144)

Jak podivuhodná a pokorná prosba – dej mi rozum. Žalmista rozumí tomu a uznává to, že ačkoliv je člověkem, je bez rozumu, protože nerozumí věčným Božím svědectvím, protože mále chápe jejich spravedlnost, protože málo zná svého Stvořitele. Ale bez rozumu nemůže žít. Potřebuje rozum, aby poznal toho, který je zdrojem života. Potřebuje otevřít oči, aby viděl, otevřít uši, aby slyšel, obnovit mysl, aby rozuměl a dát do srdce víru, aby pochopil a byl živ. Bez víry ve vykupitele, není možný věčný život, není možné přijít k nekonečnému a dotknout se ho, zakusit jeho milost a slitování. Kéž bychom byli stejně pokorní a stejně odvážní, abychom se stejnou touhou volali k Bohu: „Dej mi rozum a budu žít!“

26. října

Spravedlnost tvých svědectví je věčná, dej mi rozum a budu žít. (Ž 119,144)

Boží svědectví jsou spravedlivá a věčná. Jsou to všechny Boží činy, které mluví o Boží slávě, jsou to také všechna slova Písma, svědčí o Božím synu, Pánu Ježíši Kristu. On je naše spravedlnost, v něm máme život věčný. On sám je náš život. Ale nakonec jsou všechna Boží svědectví pravda a odráží se v nich Boží spravedlnost. Jsou věčná, takže je budeme moci jednoho dne prozkoumat a vidět jejich vznešenost, která je ukotvená ve spravedlnosti a dobrotě. Kéž by nám Bůh otevřel oči a my jsme viděli více divů z jeho zákona i z jeho jednání, divů jeho prozřetelnosti, kterou řídí naše vlastní životy. Aby naše srdce znovu zahořelo, naše ústa aby byla naplněna chválou a naše životy radostí.

25. října

Soužení a úzkost na mě doléhají, přikázání tvá jsou pro mne potěšením. (Ž 119,143)

Ačkoliv jsou naše životy zasažené nejrůznějšími souženími a úzkostmi, máme jako nová stvoření radost v Kristu, radost z Krista a jeho Slova, radost z jeho přikázání. Zde nacházíme své potěšení. Není ve světě ani v tom, co svět nabízí, není ani v útěše přátel, i když i ta někdy může přijít vhod (zatímco jindy nevhod, jak dosvědčuje příklad Jobových přátel), ale je v jeho Slově, které svědčí na prvním místě o Kristu samotném. Jeho přikázání nás přivádějí k němu, zdroji života a útěchy – proto jsou pro nás potěšením. Navzdory všemu, co na nás doléhá, nás jeho přikázání povzbuzují a posilují, jsou hutným pokrmem pro našeho vnitřního člověka, takže v jejich síle jsme schopni se zase zvednout a jít dál.

24. října

Soužení a úzkost na mě doléhají, přikázání tvá jsou pro mne potěšením. (Ž 119,143)

Tento svět leží ve zlém, takže soužení a úzkost nejsou neobvyklými hosty v životech Božích dětí. A jak nám ukazuje Nový zákon, měly by být dokonce vítanými hosty, protože jsou jedním z důsledků následování Pána Ježíše Krista, který svým učedníkům řekl: „Jestliže pronásledovali mne, i vás budou pronásledovat“ (J 15,20). A apoštol dodává: „A všichni, kdo chtějí zbožně žít v Kristu Ježíši, zakusí pronásledování“ (2Tm 3,12). Jakub nám ve své moudrosti připomíná, že když takové věci přicházejí do našich životů, máme se radovat (Jk 1,2), protože jsou prostředkem k posílení a prověření naší víry. Soužení a úzkost doléhaly na žalmistu, zakoušel je i Pán Ježíš, byly skoro trvale přítomné v životě učedníků, takže by nás neměly překvapit ani v našich vlastních životech. 

23. října

Věčně spravedlivá je tvá spravedlnost, tvůj Zákon je pravda. (Ž 119,142)

Žádný lidský zákon není dokonalý, ale Hospodinův zákon dokonalý je (Ž 19,8). Lidské zákony mohou být lepší nebo horší, některé jsou docela dobré, jiné jsou opravdu špatné (např. zákon o manželství pro všechny, adopce dětí stejnopohlavními páry nebo tzv. náhradní mateřství), ale Hospodinův zákon je pravda. Boží zákon je svatý, je dobrý, přináší požehnání. A to platí jak o zákonech, které byly dané Izraeli, tedy nejsou pro pohany ani křesťany, tak především o zákoně Kristově, což je nejvyšší norma zjevená v Písmu. V určitém smyslu je Kristovým zákonem Kristus sám! Není nikdo a nic lepšího než je on – a jenom on sám je TA pravda, skrze kterou je možné přistoupit k Otci. 

22. října

Věčně spravedlivá je tvá spravedlnost, tvůj Zákon je pravda. (Ž 119,142)

Jediná skutečná spravedlnost, taková, která je opravdu spravedlivá, je Boží spravedlnost. Jenom Bůh může být spravedlivý. Jenom ten, kdo je vševědoucí, ví o všech okolnostech, o všech motivech, pohnutkách, vlivech. Jenom ten, kdo je všudypřítomný, může být svědkem všech činů. Jenom ten, kdo je svatý, se nikdy nepřikloní na žádnou stranu a nedá se nijak a ničím pohnout. Jenom ten, kdo je dobrý, je schopen správně posoudit všechny činy, myšlenky i pohnutky. Jenom ten, kdo je milosrdný, může přistupovat k výkonu spravedlnosti správně. Není pochyb, že opravdovou spravedlnost můžeme očekávat jenom od Pána Boha. On je dokonalý, proto je jeho spravedlnost spravedlivá a strašlivá zároveň. Proto také potřebujeme jeho milost, kterou nás zahrnul ve svém Synu, Pánu Ježíši Kristu. 

21. října

Já jsem nepatrný, pohrdaný člověk, avšak na tvá ustanovení jsem nezapomněl. (Ž 119,141)

„I kdybych byl nejmenší na celém světě, nemohl bych zapomenout na tvá ustanovení!“ Bůh sám dává nové srdce a do nitra člověka nového ducha. Bůh zachraňuje i proměňuje. Každé Boží dítě je jeho mocí proměněné. Už nemůže dále ignorovat Boží slovo, ale chce ho poslouchat a jednat podle něj. Boží slovo se mu stalo něčím vzácným, protože v něm promlouvá Bůh sám, tedy ten, koho Boží dítě miluje. Bůh křesťanovi do srdce vepsal svůj zákon – jinými slovy řečeno, Boží láska je vylita do jeho srdce skrze Ducha svatého (Ř 5,5). Proto ani to nejmenší z Hospodinových dětí nezapomíná na Pánova ustanovení, ale plní je a raduje se z nich. 

20. října

Já jsem nepatrný, pohrdaný člověk, avšak na tvá ustanovení jsem nezapomněl. (Ž 119,141)

Žalmista nám ukazuje, co je důležité, na čem ve skutečnosti záleží a co se počítá. Není to velikost člověka ani jeho sláva nebo bohatství. Nezáleží na velikosti církve, na její známosti nebo na jejím hmotném bohatství. Církev je na prvním místě sloupem a oporou pravdy. A křesťan je na prvním místě tím, kdo miluje Pána Ježíše Krista. Pokud dojde k opuštění pravdy v církvi, je těžké mluvit o církvi. A stejně tak pokud chybí láska k Pánu v životě člověka, je těžké mluvit o křesťanovi, tedy učedníkovi Pána Ježíše Krista. Člověk může být nepatrný, může být dokonce pohrdaný, ale nejdůležitější je, zda je věrný ve své lásce a pevný ve slovech pravdy. 

19. října

Co jsi řekl, je důkladně protříbené, tvůj služebník si to zamiloval. (Ž 119,140)

Pán Ježíš řekl, že kdo ho miluje, bude zachovávat jeho Slovo (J 14,23). Služebníci Pána milují nejenom Pána samotného, ale milují také jeho Slovo a spolu s ním také jeho lid. Kde není láska k Božímu slovu, tam lze jen těžko mluvit o Božím lidu. Kde je Boží slovo zlehčované, přehlížené nebo dokonce překrucované, tam zjevně působí ďábel, který toto s Božím slovem dělá od samotného počátku. Přesně tak jednal s Evou v ráji, úplně stejně se snažil překroutit Písmo, když pokoušel Pána Ježíše na poušti a totéž dělá v dnešních církvích skrze ústa církevních představitelů a kazatelů. Nenávidí Boha a nenávidí také jeho Slovo. Vždyť je to slovo pravdy, které osvobozuje! Ale kdo to Slovo miluje a zachovává, je Pánův služebník.

18. října

Co jsi řekl, je důkladně protříbené, tvůj služebník si to zamiloval. (Ž 119,140)

Bůh mluví, kdo by se nebál? Bůh mluví, kdo by nechtěl slyšet pravdu? Boží slovo je pravé, čisté, svaté, důkladně protříbené. Není to nějaká abstrakce nebo něco teoretického. Když Bůh mluví, je to vzít a žít a podle toho. Jeho slovo je pravda ve všech ohledech. „Co vysloví Hospodin, jsou slova ryzí, stříbro přetavené do kadlubu v zemi, sedmkráte protříbené“ (Ž 12,7). Není tu žádná příměs ani žádná nečistota, žádné porušení ani kompromis. Boží slovo je pravda a život. Nejenom, že přináší život, ale je to samotný život, který vychází z Božích úst. Kdo se ho drží a kdo se na něj spolehne, bude mít život věčný, bude žít ve světle a v pravdě.

17. října

Horlivost mě sžírá, moji protivníci zapomněli na tvá slova. (Ž 119,139)

Horlivost je opakem lhostejnosti. Lhostejnost je ignorantská a zapomíná, zapomíná a ani nevěnuje pozornost tomu, že by měla na něco pamatovat, že by měla něco uchovávat v srdci, je jí to prostě jedno. Jde tak daleko, že zapomíná na Boží slovo. Je to bezbožnost, které je úplně jedno,  že Bůh něco říká. Úplně to pomíjí a nestará se o to. Není divu, že žalmista je rozhněvaný, když se setkává s takovou odezvou na Pánovo slovo. Je to jako kdyby žil dneska v naší zemi! Lidé nepřemýšlejí o Bohu ani o jeho díle, ačkoliv ho mají před očima. Jeho dobrota, věčná moc i božství, které jsou neviditelné, mohou být od stvoření světa vidět, když lidé přemýšlejí o jeho díle, takže nemají výmluvu. 

16. října

Horlivost mě sžírá, moji protivníci zapomněli na tvá slova. (Ž 119,139)

Horlivost žalmistu stravovala, horlivost pro Boha a jeho slávu, pro jeho Slovo a všechna jeho nařízení. Horlivost je zápal srdce a vroucnost mysli, je to planoucí láska k Bohu a oddanost Bohu. Horlivost touží po Boží přítomnosti, po svatých věcech, po Božím slově a jeho soudech a je rozhněvaná na hřích i na hříšníky. Horlivost si dokáže uplést bič z provazů a zpřevracet stánky prodavačů v chrámovém nádvoří, horlivost nedovoluje nikomu jen tak se procházet na místě, které má být domem modlitby. Takováto svatá horlivost pro Pána může skutečně sžírat, pohlcovat ducha a člověka a oslabovat jeho tělo. Bože, smiluj se nad námi, a obnov svůj lid v horlivosti pro tebe a pro tvé dílo!

15. října

Přikázal jsi, aby tvá svědectví byla spravedlnost a naprostá pravda. (Ž 119,138)

Bůh přikázal a všechny jeho soudy byly naprostá pravda. Zdá se, že v tomto směru nemusel Bůh ani přikazovat. Vždyť on sám je pravda, je zdrojem veškeré pravdy, takže cokoliv, co dělá nebo říká, je pravda a nemůže to být nic jiného. Bůh nemůže lhát, je pravdomluvný. Bůh nemůže klamat, protože je přímý a pravdivý. A protože je pravda, musí být všechny jeho soudy  a svědectví spravedlivé. Nic z toho, co je pravdivé, nemůže být nespravedlivé. Veškeré Boží dílo je ze své podstaty spravedlnost a pravda. Celé Boží slovo je spravedlnost a pravda, proto vyznáváme, že Písmo je pravdivé a bezchybné. Je-li jeho původ v Bohu, nemůže to být jinak. 

14. října

Přikázal jsi, aby tvá svědectví byla spravedlnost a naprostá pravda. (Ž 119,138)

Bůh vydal rozhodnutí o svých přikázáních. Bůh má všechny své soudy a svá svědectví ve své moci a pod svou kontrolou. Jenom o nich může rozhodovat. Zatímco my jsme v rukou nejrůznějších okolností, která mohou svědčit také v náš neprospěch a mohou naše svědectví učinit naprosto nedůvěryhodným, Bůh má všechno pod kontrolou. Jeho svědectví je vždycky spravedlivé a pravdivé. Jeho svědectví nikdy nebudou moci být použita proti němu, protože on je nad nimi a sám řídí všechny okolnosti. On sám utváří nit dějin a všechno vede ke svému cíli. A protože on je spravedlivý a pravdivý, jeho svědectví budou vždycky mluvit o jeho spravedlnosti a pravdě a budou oslavovat dílo jeho rukou.

13. října

Ty jsi, Hospodine, spravedlivý, přímý ve svých soudech. (Ž 119,137)

Tady máme vyznání člověka, který poznal Boha a jeho milost, protože jenom díky Boží milosti může člověk pochopit, kdo je Bůh a kdo je člověk. Bez poznání Boží milosti má člověk pocit, že mu Bůh křivdí (a ostatní lidé také), že Bůh nemůže být spravedlivý, protože člověk přece umí rozpoznat dobré a zlé – jak by tedy mohl být Bůh dobrý, když se stále dějí zlé věci, jak by mohl být spravedlivý, když se kolem děje tolik nespravedlnosti? Ale když Bůh sešle své světlo a člověku se otevřou oči, rozumí své vlastní bídě a zkaženosti, pýše a troufalosti s jakou se stavěl proti Bohu. Poznává Boží svatost i jeho soudy a nemůže vyznat nic jiného, než že Bůh je ve všech svých soudech naprosto spravedlivý!

12. října

Ty jsi, Hospodine, spravedlivý, přímý ve svých soudech. (Ž 119,137)

Bůh ve svých soudech neotálí, ani nechodí kolem horké kaše. To je důvod, proč se Boží hněv stále zjevuje z nebe proti každé bezbožnosti a nepravosti lidí (Ř 1,18nn). Bůh je ve svých soudech naprosto jednoznačný, není rozpolcený, nejasný, nejistý. Jeho soudy jsou přímé, protože vycházejí z jeho spravedlnosti a jsou postavené na pravdě. Proto je Bůh také tím nejlepším soudcem. Jeho soudu nikdo neunikne. Žádná nepravost – i kdyby v tomto světě byla dokonale skrytá – Bohu neunikne a často ji dokonce soudí už v tomto čase. Jeho soudy znamenají konec zla a jeho odstranění. Proto můžeme říci, že všechny jeho soudy jsou dobré a můžeme se z nich jako Boží lid radovat.

11. října

Ty jsi, Hospodine, spravedlivý, přímý ve svých soudech. (Ž 119,137)

Bůh je spravedlivý. Bůh ví, co dělá. Bůh vždycky jedná správně, dobře, milosrdně. Bůh je jediný spravedlivý soudce. On je vševědoucí, proto ví o všech okolnostech, zná všechny úhly pohledu, ví o každém motivu a každé pohnutce. Dokáže se na věc podívat ze všech stran. A protože je také svatý a čistý nemůže udělat chybu při vyřčení verdiktu. Do své spravedlnosti dokáže promítnout i své milosrdenství a dobrotu, což však neznamená, že by někdy slevil ze svých měřítek. Jeho spravedlnost je děsivá, protože je naprosto dokonalá. Nic jí nemůže uniknout. Jedinou možností, jak odvrátit nevyhnutelný Boží soud, je ukrýt se v díle smíření, které náš Pán Ježíš Kristus dokonal na kříži Golgoty.

10. října

Proudem se mi řinou slzy z očí, že se nedodržuje tvůj Zákon. (Ž 119,136)

Bezbožní lidé a svévolníci nedodržují Hospodinův zákon, což způsobuje takovou bolest zbožným, že se jim řinou slzy z očí. Bůh je urážen každým lidským hříchem a ti, kdo ho skutečně milují, to nemohou přehlédnout nebo nechat bez povšimnutí. Ale ani Boží děti nejsou s to žít přesně podle Božího zákona a milovat Boha celým svým srdcem, celou svou duší, ze vší své mysli a celou svou silou a právě tak milovat i své bližní. Jsme to my sami, kdo porušujeme Hospodinův zákon, což nás na jedné straně vede pláči nad sebou samými a na straně druhé nás to vrhá do náruče Pána Ježíše Krista, našeho prostředníka a zástupce, který nikdy v lásce k Bohu a v lásce k bližnímu neselhal. 

9. září

Proudem se mi řinou slzy z očí, že se nedodržuje tvůj Zákon. (Ž 119,136)

Jenom ten, kdo je velice blízko Bohu, kdo poznává jeho svatost, slávu, spravedlnost, pravdu, vznešenost a velikost, může plakat, když se nedodržuje Hospodinův zákon. Každá vzpoura proti Bohu, každá nevěra v Božího syna a jeho dílo, je urážkou a snahou o pošpinění dokonale čistého a laskavého Boha. Něco takového by mělo zarmucovat srdce každého Božího dítěte, protože Bůh do nás vložil svého Ducha a jeho láska je rozlita do našich srdcí – je to láska k Bohu i láska k bližním. Proto by také naše oči měly být zalité slzami bolesti, když lidé odmítají tu nejlepší zprávu pod sluncem o spasení z milosti skrze víru. Kéž se nad námi Pán smiluje a otevře naše oči, mysl i srdce. 

8. října

Svou jasnou tvář ukaž svému služebníku, vyučuj mě v tom, co nařizuješ. (Ž 119,135)

Zjevení Pánovy tváře je vždycky vyučováním. Učí nás bát se Boha, protože světlo jeho tváře vzbuzuje bázeň, o sám je plný moci a důstojnosti. Učí nás o jeho nádheře, dokonalosti a slávě, protože jeho tvář je vznešená a krásná. Pánův zjev nás učí poslušnosti, protože Pán je plný svatosti, spravedlnosti a moci. Z jeho úst vycházejí slova pravdy a učí nás svým nařízením, svému přikázání lásky k němu i k bližnímu. Pán sám dává sílu a schopnost poslechnout všechno, co nařizuje, protože do nás vložil svého Ducha. Dal nám nové srdce, které není zatvrzelé, ale je masité a ochotné jednat podle všeho, co Bůh nařizuje. To je slavné požehnání, jímž Bůh zahrnul své děti v nové smlouvě.

7. října

Svou jasnou tvář ukaž svému služebníku, vyučuj mě v tom, co nařizuješ. (Ž 119,135)

Jak by mohl člověk vidět Boží tvář a zůstat živ? Jak by se člověk mohl setkat se svatým Bohem a nedojít úhony? Může se temnota potkat se světlem a zůstat nezměněná? To není možné! Temnota se musí stát světlem, aby mohla obstát ve světle, aby mohla být vystavena světlu, aby s ním mohla společně existovat. Právě tak hříšník musí být ospravedlněn svatým Bohem, jestliže má mít společenství se Svatým. Bez milosti Pána Ježíše Krista nemůžeme vidět tvář svatého Boha. Ale kvůli němu a jeho oběti můžeme nyní přicházet až před Boží tvář a mít opravdové společenství se svatým Bohem. Ten přístup nám umožnila Pánova krev prolitá na kříži Golgoty.

6. října

Vykup mě z útlaku lidí, chci se tvých ustanovení držet. (Ž 119,134)

Bůh vykupuje člověka z útlaku duchovních mocností a sil, z moci hříchu a smrti a také z útlaku lidí. Někdy jsou lidé nástrojem Boží výchovy nebo dokonce soudu, ale často jsou také osidlem, z něhož Bůh vysvobozuje. Když se Boží dítě spoléhá na Boží slib, když se chce držet Božích ustanovení, když chce své srdce naplňovat láskou, milostí, milosrdenstvím a soucitem, Bůh ho často vede tak, aby vyvázlo z nástrah lidských pastí. Bůh je dokonalým útočištěm a křesťan k němu může utéci jako do hradu a nalézt v něm svou skrýš i ochranu. Srdce, které touží po Božím slově, nechce jít nikam jinam, než k Pánovu kříži, než nalézt úkryt v Pánových ranách a v jeho vykupující smrti.

5. října

Vykup mě z útlaku lidí, chci se tvých ustanovení držet. (Ž 119,134)

Bůh vykupuje! Bůh sám dává cenu za záchranu člověka. On určil její výši, která se rovná výši urážky, která byla způsobená člověkem, který se obrátil proti svému Stvořiteli. Ta cena je měřena jeho hodnotou, proto je nekonečná. Nikdo jiný, než ten, kdo je sám nekonečný, nemohl tuto cenu zaplatit. Proto se Ježíš musel stát člověkem a na lidském těle zaplatit za hřích. Kdokoliv menší než Bůh sám by byl nedostatečný. Proto musí Boží soud postihnout bezbožné na celou věčnost, protože jinak by nemohla Boží sláva přijmout dostatečné zadostiučinění za svou urážku. Jenom Bůh sám může vykoupit člověka, kterého stvořil a jenom on sám se mu může stát nedobytným hradem.

4. října

Upevni mé kroky tím, cos řekl, dej, ať žádná ničemnost mě neovládne. (Ž 119,133)

Jak se upevňují kroky na Hospodinově cestě? Jsou to dva způsoby, které patří k sobě, jdou ruku v ruce a nelze je od sebe oddělit. Je to každé slovo, které vychází z Božích úst, tedy naslouchání Božímu slovu, rozvažování nad Písmem a sycení se jím. Spolu s tím je tu také jednání podle toho Slova – kde chybí jednání podle Písma, tam jen těžko může být člověk upevněn – zůstává teoretikem, a v případě takového člověka nelze jeho kroky upevnit. Boží dítě jde do Písma, kde se setkává s Boží velikostí a nádherou, a potom se snaží vyvarovat všeho, co Boha uráží, tedy hříchu, a tak je jeho srdce upevňované Boží milostí a láskou.

3. října

Upevni mé kroky tím, cos řekl, dej, ať žádná ničemnost mě neovládne. (Ž 119,133)

Boží slovo je světlem, které osvěcuje stezku spravedlivého. Boží slovo posiluje a dává moudrost. Bůh používá své Slovo, dal odvahu do srdce, aby učinil člověka rozhodným. Když Boží dítě rozjímá nad Božím slovem, aby mohlo plnit všechno, co Bůh chce, potom ho na jeho cestě bude provázet zdar a bude jednat prozíravě (Joz 1,8). Nejde však o nějakou mechanickou záležitost – to si mysleli farizeové a zákonici – ale jedná se o volání k Bohu: „Upevni mé kroky svým Slovem!“ Znovu je to modlitba toho, kdo miluje Boha, kdo chce jednat podle jeho vůle, ale je si vědom toho, že se neobejde bez jeho pomoci. Jenom Bůh sám může upevnit mé kroky každým slovem, které vychází z jeho úst.  

2. října

Shlédni na mne, smiluj se nade mnou podle toho, jak soudíváš ty, kdo milují tvé jméno. (Ž 119,132)

Je to velmi krátká modlitba, ale velmi hluboká a mocná. „Shlédni na mne!“ Dívej se na mě s milosrdenstvím a slitováním. Chci vidět tvůj pohled, Bože, jako když ses podíval na Petra, který utíkal ze dvora velekněze. Chci zakoušet tvé soudy, jimiž soudíš ty, kdo tě milují. Nechci nic menšího, protože to by mi nebylo k prospěchu, ani nic většího, protože nic takového nemůže být – tvá láska k těm, kdo milují tvé jméno je dokonalá, stejně jako tvé soudy vůči nim. Vychováváš je tím nejlepším způsobem v plnosti své milosti, v záři své svatosti, v moci své spravedlnosti – tvoje láska k tvým dětem je neskonalá. Shlédni na mne, Pane, a dopřej mi potěšení z této tvé lásky.

1. října

Shlédni na mne, smiluj se nade mnou podle toho, jak soudíváš ty, kdo milují tvé jméno. (Ž 119,132)

Boží dítě volá po Otcově pohledu a dohledu. Prosí o milost, protože je v zoufalé situaci a potřebuje, aby Bůh pohlédl z nebe a smiloval se. Bůh vysvobozuje. Kam se zadívá, tam přichází světlo, které jedny zachraňuje a ty, kdo ho odmítají, dovádí do záhuby, protože chtějí zůstat ve tmě. Křesťan je zapečetěn Duchem svatým v nové smlouvě a může si být jistý tím, že Bůh se ho nikdy nevzdá ani nezřekne, že ho nikdy neztratí z dohledu. Dobrý pastýř zná své ovečky jménem a nikdy je nespustí ze zřetele. A i když se některá z nich třeba zatoulá, bude ji hledat tak dlouho, dokud ji nenalezne a nepřivede zpátky do svého ovčince. Jeho oko na nás spočívá.

30. září

Dychtivě otvírám ústa, toužím po tvých přikázáních. (Ž 119,131)

Boží dítě hladoví po Božím slově a po Božích přikázáních. Do jeho srdce Duch svatý rozlil lásku Boží, tedy lásku k Bohu i lásku k člověku a láska chce dělat jenom to nejlepší pro toho druhého, tedy pro Boha i pro člověka. Proto dychtí po Božích přikázáních, protože nikde jinde se nedozví, jak potěšit Boha a být užitečný druhému člověku a slovem nebo činem mu přinést to, co by pomohlo a bylo dobré. Boží dítě otevírá ústa jako člověk, který lapá po dechu, když se zadýchá, protože se potřebuje nasytit Pánovým slovem, hladoví po něm. Celou svou duší ho chce přijímat, celým svým srdcem ho chce poslouchat, celou svou myslí ho chce promýšlet, svými ústy ho chce vyhlašovat.

29. září

Dychtivě otvírám ústa, toužím po tvých přikázáních. (Ž 119,131)

Jako laň dychtí po bystré vodě, jako novorozené dítě touží po mateřském mléku, tak duše křesťana hladoví po Božím slově. Pánova přikázání jsou hutným pokrmem pro každé znovuzrozené srdce. Duch svatý, který inspiroval svaté Slovo, dává Božímu dítěti svatou horlivost, se kterou hltá každičké slovo, které vychází z Božích úst. Je chlebem života, protože svědčí o Pánu Ježíši Kristu. Je vodou života, protože občerstvuje, povzbuzuje i napomíná. Je zrnem, které padá do dobré půdy a přináší hojnou úrodu. Je pročišťujícím ohněm, který vyplavuje nečistoty a pročišťuje poklad vložený do hliněné nádoby. Dychtivě otevírám ústa, protože skrze Boží slovo mohu přicházet až před Boží tvář a s radostí se sytit Božím zjevem.